MINI GUIDE - BERLIN

I er flere der har spurgt på en lille guide til Berlin, som vi besøgte fornylig, så her kommer den! Vi havde fire overnatninger i byen og da vi begge har været der før, gik vi lidt udenom de klassiske museer og brugte tiden på gåture rundt i byen, lækker mad og shopping

TRANSPORT

Vi valgte at pakke bilen med tasker, snacks og drikke til turen og lave en vaske ægte roadtrip mod Berlin. Undervejs havde vi planlagt et par stop, både ved grænsen og ved Neumünster Outlet og på den måde fik vi delt den 7-8 timer lange tur fra Aalborg lidt op. Det kan godt anbefales at kigge forbi  outlettet i  Neumünster . Det ligger bogstaveligt talt lige på vejen og man kan godt finde nogle gode ting ind imellem. Stedet har desuden også det lækreste pizza-spot Marché Mövenpick

SØNDAGSLUKKET - HVAD KAN MAN LAVE?

Herhjemme har vi efterhåndet vænnet os til, at alle supermarkeder og shoppingcentre holder åbent hele ugen, men I Berlin værdsætter man Søndagen og holder fri. Det betyder at stort set alle shoppingcentre, supermarkeder og ja, endda caféer holder lukket og det kan godt udgøre et problem på en storbyferie. Vi lavede derfor en hurtig søgning og fandt et par loppemarkeder, som holdt åbent hver Søndag. Jeg kan især anbefale "Flohmarkt am Mauerpark", som er et stort antik/loppemarked som ligger lidt nord for Berlin Mitte. Det minder lidt om Christiania og er proppet med finurlige boder, byens alternative befolkning samt et udvalg af de lækreste madboder - her kan man købe alt ligefra et håndlavet krus, til frisk frugt eller et persisk tæppe og det er bestemt et besøg værd!

OMRÅDER

Berlin midtby "mitte" er forholdsvis stor og opdelt i flere små områder. Vi havde valgt at bosætte os lige ved Checkpoint Charlie på dette 4 stjernede hotel, hvor vi havde booket et Exclusive dobbeltværelse med badekar, som godt kan anbefales - ej det var luksus med badekar, når man ikke har det hjemme. Og ved at bo tæt ved et centralt punkt i Berlin, havde vi altid et velkendt punkt at gå efter, når vi kom lidt på afveje

Hotellet ligger i gå-afstand til nogle af de mest velkendte steder i byen - bl.a. Brandenburger Tor, Tiergarten, Mall Of Berlin & Det Jødiske mindesmærke. Man kan sagtens købe et kort til den offentlige transport, men vi er selv ret store fans af at gå rundt i storbyer og på den måde opleve byen fra en lidt anden side. Det er super inspirerende at gå igennem nogle af de områder, som man ikke ser fra hovedgaderne. Vi havde derfor telefonen med i lommen med gps'en tændt. På den måde kan man hurtigt sætte sig et mål og bare gå derudaf. Og så kan man jo tilrette målet, alt efter hvor langt man vil

MAD

Selvom Berlin er fyldt med saurkraut og currywurst, har de også en masse spændende spisesteder. Jeg kan især anbefale de mange madboder, som man finder på Flohmarkt am Mauerpark. Der er noget for enhver smag og de mange boder repræsenterer stort set alle verdenshjørner. Vi tog en pulled pork burger og et glas glühwein i hånden og begav os lidt udenfor markedet, hvor vi kunne sidde lidt for os selv. Sidste gang vi besøgte byen, spiste vi i fjernsynstårnet på Alexanderplatz - det er helt klart et besøg værd - maden er lækker, super flot præsenteret og så er udsigten fra det roterende tårn bare så flot! Man kan også spise brunch deroppe og det tror jeg vi skal afprøve næste gang!

På Kurfürstendamm stødte vi på en meget lille döner shop midt på gaden Zaddy's som lavede de lækreste sandwich med kebab, rødkål, salat og ost - mums! Efter bestillingen kunne man sidde rundt om et træ midt på gågaden og bare observere de forbigående. Og da vejret var i top, var det så lækkert og et velfortjent afbræk i shoppingen

SHOPPING

Vi boede lige i nærheden Mall Of Berlin, som er et stort shoppingcenter med rigtig, rigtig mange butikker - både kendte og ukendte mærker. Udover centeret gik vi også op og ned af Berlin's nok mest populære shoppinggade Kudamm / Kurfürstendamm, som huser mange af de kendte butikker som Zara, Mango, Adidas, Gucci, LUSH, H&M osv. Her er virkelig god mulighed for at bruge en hel dag på shopping

Berlin kan klart anbefales - det er ikke alt for lang væk og det er super hyggeligt med en roadtrip derned. Har I besøgt byen og hvad syntes I?